5.0 PENGENALAN
Kesemua Negara di dunia mempraktikan
premis tersebut dalam pengubalan dasar luar hubungannya dengan Negara lain. Bagi
Malaysia sangat penting agar usaha serta langkah yang kita ambil berpandukan
objektif menjamin keselamatan serta kemakmuran dan juga menentukan keamanan di
rantau Asia Tenggara terus berkekalan. Harus ditekankan bahawa kepentingan
Negara kita sebenarnya amat meluas dan tidak hanya tertakluk kepada isu
keamanan dan keselamatan semata mata bahkan melibatkan juga ekonomi Negara.
Secara umumnya,
tujuan Malaysia membina hubungan dengan Negara luar ialah menjaga,
mempertahankan dan memajukan kepentingan Malayasia diarena antarabangsa,.
Seterusnya, menjaga dan mempertahankan kemerdekaan, kedaulatan dan keselamatan
Malaysia. Selepas itu, mempertahankan prinsip menghormati kemerdekaan dan
kedaulatan wilayah melalui dasar tidak campur tangan dalam hal ehwal dalaman
Negara lain. Kemudian, Malaysia mahu menanggani perlembagaan dan cabaran
politik dan ekonomi, keselamtan, dan social pada peringkat antarabangsa.
Justeru, mempertahankan dan memajukan hak kepentingan dan aspirasi Malaysia
dalam semua bidang. Akhir sekali, memupuk hubungan baik serta meningkatkan
kerjasama dengan Negara Negara lain.
5.1.1 PERANAN
ASEAN
Persatuan Negara-negara Asian Tenggara atau Association of Southeast Asian Nations (ASEAN)
ditubuhkan pada 8 Ogos 1967di Bangkok. Penubuhannya bertujuan mengukuhkan
kerjasama serantau. Negara anggato mengadakan mesyuarat pada setiap November.
Negara-negara anggota bagi ASEAN ialah Brunie Darussalam, Filipina, Indonesia,
Kemboja, Loas, Malaysia, Myanmar, Singapura, Thailand, dan Vietnam. Kepentingan Malaysia menjalinkan hubungan dengan negara
anggota ASEAN adalah untuk mengadakan hubungan perdagangan dan
perindustrian,kerjasama dari aspek ekonomi, politik, sosial, kebudayaan,
pendidikan, kesihatan dan keselamatan.
Terdapat banyak persetujuaan negara
anggota ASEAN dalam pelbagai bidang,termasuklah bidang keselamatan, ekonomi,
sosial dan kebudayaan, pendidikan beserta penyelidikan. Antara persetujuan yang
telah dibuat dalam bidang keselamatan ialah menerima konsep South East Asia
Nuclear Weapons Zone(SEANWFZ), iaitu menjadikan rantau ASEAN bebas daripada
tenaga nuklear Selain itu, negara anggota ASEAN juga bersetuju menerima
konsep Zon Aman, Bebas dan Berkecuali(ZOPFAN), iaitu bebas daripada persaingan
kuasa besar. Dalam bidang pendidikan,ASEAN telah bersetuju menubuhkan
Persidangan Menteri-menteri Pelajaran ASEAN(SEAMEO), iaitu perkongsian
kepakaran untuk dipelajari oleh para pelajar dari negara anggota.
Dalam bidang kebudayaan,telekomunikasi dan kesenian,pelbagai kerjasama
telah dilaksanakan. Antaranya ialah Sukan SEA, Pesta Filem ASEAN, Pesta
Kebudayaan ASEAN, Pertukaran berita dan penyiaran TV dan Radio antara RTM
dengan TVRI dan RTB. Kerjasama dalam bidang ekonomi, penyelidikan dan perubatan
pula merangkumi penubuhan Majlis Perbankan ASEAN(ASEAN Banking Council),
pelaksanaan projek - projek perindustrian seperti projek baja urea,projek
vaksin Hepatitis B, denggi dan Coxsakie B.
5.1.2 PERANAN PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU (OIC)
OIC ialah singkatan kepada
Organization of Islamic Conference atau Pertubuhan Persidangan Negara-Negara
Islam.Selain itu,OIC adalah Organisasi antara kerajaan yang dianggotai oleh 57
buah negara Islam daripada tiga rantau terbesar iaitu Asia, Timur Tengah dan
Afrika.OIC bertindak sebagai forum khusus untuk negara-negara Islam bagi
mewujudkan perpaduan sesama Ummah khususnya konflik antara Israel-Palestin.Ia
ditubuhkan pada 1971 atas cadangan Malaysia dan Tunku Abdul Rahman sebagai
Setiausaha Agung OIC yang pertama.Pejabat OIC terletak di Jeddah, Arab
Saudi.Selain itu,Malaysia juga berpendapat bahawa hubungan dengan negara-negara
Islam sangat mustahak.Pertubuhan OIC ini bermatlamat mewujudkan kerjasama
antara semua negara Islam dalam pelbagai bidang seperti sosial, ekonomi, sains
dan teknologi,pertukaran maklumat kewangan dan sebagainya untuk meningkatkan
Syiar Islam.
PERANAN MALAYSIA DALAM PERTUBUHAN NEGARA-NEGARA ISLAM (OIC)
*MALAYSIA AMAT GIAT DALAM PEMBANGUNAN OIC SEPERTI
PENUBUHAN BANK PEMBANGUNAN ISLAM (IDB)
ATAU MENANGANI MASALAH YANG DIHADAPI
OLEH NEGARA-NEGARA ISLAM CONTOHNYA,SEPERTI MENGKRITIK CAMPUR TANGAN
RUSIA DI AFGHANISTAN ,MENYOKONG PERJUANGAN PALESTIN DAN LAIN-LAIN.SELAIN
ITU,MALAYSIA JUGA TELAH MEMBUAT PELABURAN DALAM INDUSTRI MINYAK DAN GAS DI
BEBERAPA BUAH NEGARA OIC SEPERTI DI IRAN.BAGI MENGERATKAN LAGI IKATAN
SILATURAHIM ANTARA NEGARA ISLAM,MALAYSIA TELAH MENGANJURKAN PERTANDINGAN
MEMBACA AL-QURAN PADA SETIAP TAHUN. AKHIRNYA,
MALAYSIAJUGA TELAH DIBERI KEPERCAYAAN UNTUK MENERAJUI THE EMINENT PERSONS GROUP YANG BERTUJUAN MENYEDIAKAN PELAN TINDAKAN
BAGI MEMBOLEHKAN UMAT ISLAM MENGHADAPI CABARAN ABAD KE -21.
5.1.3 PERANAN PERTUBHAN NEGARA-NEGARA BEBAS JAJAHAN
BRITISH (KOMANWEL)
Negara-negara
KOMANWEL ialah negara-negara yang pernh dijajah oleh pihak British. Mewakili 53
buah Negara ahli. Bukan semua ahlinya diiktiraf ratu British, Ratu Elizabeth II
sebagai ketu nagara. Negara-negara yang mengambilnya sebagai ketua Negara
dikenali sebagai Kerajaan KOMANWEl. Bagaimanapun, mejoriti ahlinya adalah
Negara republic, dan sebahagian yang lain mempunyai raja tersendiri.
Selepas
Negara-negara jajahan british mencapai kemerdekaan , komanwel telah ditubuhkan
untuk menyatukan Negara-negara bekas jajahn british ini. Komanwel ditubuhkan
kepada tahun 1926 hasil idea Lord Rosebury . Pernyertan Malaysia bermula sebaik
sahaja mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.
Matlamat
penyertaan Malaysia ialah untuk mewujudkan persahabatan dan perpaduan , pembangunan
ekonomi , pendidikan , pertahanan , pertaniah dan perundangan yang baik.
Syarat-syarat keahlian mestilah sebuah Negara merdeka , persamaan taraf dan
taat setia kepada raja Britian
Objektif
Komanwel ditubuhkan adalah untuk mengeratkan perhubungan dan perpaduan di
kalangan Negara anggota. Selain itu membentuk persepaduan di bawah satu
pertubuhan dan bekerjasama dalam pelbagai bidan di kalangan nehara anggota.
Seterusnya menjaga kebajikan Negara-negara ahli untuk memajukan Negara anggota
, memberi kemudahan dan layanan yang baik daripada kerajaan Britian terutama
untuk pesaran barangan Negara anggota Komanwel di Britian. Selain itu,
pakar-pakar dalam pelbagai bidang dapat berbincang untuk meningkatkan lagi
kepakaran Negara anggota. Serta , memberi kemudahan pendidikan kepada Negara
anggota melalui Rancangan Pelajaran Komanwel.
Penglibatan
Malaysia dalam Komanwel ialah membankitkan isu-isu ekonomi. Membantu
membangunkan sosioekonomi Negara anggota da kejersama dan tolong-menolong
antara satu sama lain. Malaysia membangkitkan isu kemanusian terutama isu hak
asasi manusia dan mengecam amalan Dasar Aparteid di Afrika Selatan yang
mengamalkan dasar diskriminasi kaum. Menyeru Negara maju supaya memberi
perhatian kepada Komanwel. Malaysia telah memberikan matlumat tentang benih
pokok getah dan cara menanam getah kepada Sri Lanka. Malaysia tururt memeri
biasiswa kepada pelajar Britian, India, New Zealand dan lain-lain.
Sumbangan
Malaysia dalam Komanwel ialah mengajurkan mesyuarat CHOGM(1989).
Mengishtiharkan Deklarasi Langkawi yang bersepakat mengawal dan mengatasi
pencemaran.memberi peluang untuk menyuarakan penentangan terhadap dasar
Aparthrid di Afrika Selatan yang menyalahgunakab hak asasi manusia. Eksport
Malaysia ke negara Komanwel terutamanya Britian dikenakan cukai yang rendah
tetapi kistimewaan ini ditarik balik selepas Britian menjadi anggota pertubuhan
Kesatuan Eropah (EU). Rancangan Colombo menyediakan teknikal dan biasiswa dalam
bidang pendidikan.
Kepentingan
Malaysia Dalam Komanwel ialah pada peringkat awal kemerdekaan , Malaysia masih
bergantung kepada Britian dari aspek pertahanan melalui perjanjian pertahanan
dikenali sebagai Perjanjian Pertahan Anglo – Malaya (AMDA) yang ditandatangani
pada Oktober 1957. Malaysia telah mendapat kepentingan semasa menghadapi
Konfrotasi di mana Malaysia telah mendapat bantuan ketenteraan untuk mengawasi
kawasan perairan Sabah dan Sarawak dari penceroboh Indonesia. Semasa darurat ,
Malaysia mendapat bantuan ketenteraan dari Negara komanwel seperti Fiji dan
Nepal. Pada tahun 1950 ,
Malaysia mendapat banyak bantuan daripada Rancangan Colombo seperti biasiswa
kepada pelajar-pelajar untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang teknologi.
Kesimpulannya ,
dengan keanggotaan dari 53 negara di seluruh dunia , dari setiap benua dan dengan
1.6 billion penduduk , Negara-negara komanwel percaya bahwa mereka boleh
menunjukkan satu contoh yang konstruktif mengenai pendekatan multi-nasional
yang penting bagi keamanan dan pembangunan dunia moden. Badan ini berasaskan
perunding , perbincangan dan kerjasama. Hubungan ini menggalakan dan meluaskan
kesefahaman antara Negara dan membekal pengaruh yang kuat demi keamanan.
5.1.4 Peranan Pertubuhan Negara-negara Berkecuali
(NAM)
Pergerakkan Negara-negara Berkecuali (NAM) ialah sebuah organisasi
antarabangsa yang disertai lebih114 buah negara yang tidak memihak kepada
mana-mana blok kuasa. NAM telah diasaskan pada tahun 1961 . Secara umumnya,
tujuan pernibuhan NAM setelah diisytiharkan dalam Pergisytiharan Havana 1979
adalah untuk memastikan kemerdekaan, kedaulatan , integriti dan keselamatan
negara-negara berkecuali dalam memerangi imperialisme, kolonisme,
neo-kolonisme, permisahan bangsa, perkauman dan pencerobohan daripada
bangsa-bangsa asing, perkerjaan dan dominasi kuasa serta kumpulan politik.
Tujuan utama Penubuhan NAM ialah mewujudkan kerjasama yang erat dalam kalangan
negara anggota. Selain itu, menjadi medan diskusi bagi negara-negara anggota
untuk menyuarakan pendirian berhubung isu-isu semasa. Seterusnya, mengelakkan
negara-negara kecil terlibat dalam peperangan ideologi. Disamping itu,
memperjuangkan negara-negara sedang membangun. Selain itu, menekankan hak ehwal
isu-isu berkaitan dengan ekonomi. Seterusnya, mewujudkan muafakat dan kerjasama
dalam kalangan anggota NAM mealui rundingan. Akhir sekali, meningkatkan
penguasaan ekonomi dan daya saing NAM supaya pertubuhan ini dihormati.
Malaysia melibatkan diri secar aktif
dalam pergerakkan NAM. Hal ini kerana, dasar NAM secocok dengan pendirian
Malaysia yang menginginkan interaksi yang baik antara semua negara tanpa
mengira ideologi politik mereka dan mendapat faedah daripadanya. Malaysia telah
diberikan penghormatan menjadi tuan rumah atau pengerusi persidangan NAM pada
Februari 2003. menerusi persidangan tersebut, Malaysia berperanan memberikan
tumpuan dan penekanan kepada isi-isu lain seperti ekonomi dan perdagangan,
kerjasama selatan-selatan (KSS), pembangunan, pembasmian kemiskinan,
pembangunan sosial dan kemanusiaan yang bersifat sejagat isu-isu yang
berkepentingan kepada NAM. Tumpuan dan penekanan isu-isu ini dilakukan melalui
tindakan sususlan ke atas perkara-perkara yang telah digariskan dalam Deklarasi
Kula Lumpur serta Dokumen Muktamat mengenai isu global, analisis situasi
antarbangsa, ekonomi dan sosial yang telah dikeluarkan pada sidang kemuncak NAM
ke-13. Persidangan tersebut dianggap sebagai pengajuran persidangan yang
terbaik oleh negara-negara anggota NAM.
Keberkesanan peranan Malaysia sebagai
tuan rumah NAM telah terserlah melalui inisiatif-inisiatif serta usaha
penyuburan semula NAM seperti yang telah digariskan secara terperinci dalam
Deklarasi Kuala Lumpur serta Dokumen Muktamat mengenai isu global, analisis
situasi antarabangsa, ekonomi dan sosial dianggap sebagai penganjuran
persidangan yang terbaik oleh negara-negara anggota NAM.
Kejayaan tersebut secara tidak
langsung telah menafikan tanggapan negatif umum terhadap NAM, sekali gus
menonjolkan keberkesanan pemimpin Malaysia sebagai pengerusi NAM menerusi
pendekatan yang relevan kepada situasi semasa, iaitu keupayaan Malaysia dalam
memberikan kepimpinan kepada NAM ketika ramai yang mempersoalkan keberkesana
NAM setelah berakhirnya Perang Dingin. Selain itu, kebolehan Malaysia untuk
merangsang perpaduan serta penyatuan sesama negara-negara anggota dalam keadaan
mereka yang sedang menghadapi tekanan daripada negara-negara yang maju dan
lebih berkuasa serta berpengaruh. Seterusnya, keberkesanan Malaysia dalam
mempromosikan serta menguatkan lagi mekanisme diplomatasi pelbagai hala bagi menghadapi
kecenderungan ke arah penyelesaian secara unliteral oleh kuasa-kuasa besar ,
seperti Amerika Syarikat. Akhir sekali, keupayaan untuk menyuarakan dan
mempromosikan kepentingan negara-negara sedang membangun dalam aspek-aspek
hubungan antarabangsa, khususnya dalam bidang politik, ekonomi, perdagangan dan
sosial.
Malaysia telah memainkan peranannya
dengan baik dengan mengambil inisiatif tambahan ke arah memikul tanggungjawab
sebagai pengerusi NAM seperti rancangan Pelancaran `Portal e-Sekretariat NAM’
pada Mac 2004 yang bertindak sebagai pengkalan data kepada kesemua isu
berhubung NAM bagi mempertingkatkan komunikasi serta koordinasi, mempercepatkan
proses membuat keputusan dan merapatkan jurang perbezaan digital serta
perpaduan antara negara anggota NAM. Selain itu, inisiatif ini diambil kerana
ICT memainkan peranan penting dalam pembangunan ekonomi, terutama sekali dalam
konteks globalisasi yang kebanyakkan negara anggota NAM agak kebelakang-dalam
bidang tersebut. Antara rancangan lain ialah Penganjuran Mesyuarat Khas
Peringkat Menteri NAM mengenai Palestin di Putrajaya pada13 Mei 2004 yang
bertindak sebagai reaksi segera kepada pergolakkan yang meruncing di wilayah
Palestin, disusuli dengan Mesyuarat Peringat Menteri NAM mengenai Palestin di
Durban, Afrika Selatan pada 18 Ogos 2004. Rancangan lain pula, Mesyuarat
Peringkat Menteri NAM mengenai kemajuan wanita dengan kerjasama kementerian
pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat yang menyumbang ke arah pembangunan
wanita negara-negara anggota NAM.
Persidangan kemuncak NAM yang pernah
dijalankan adalah persidangan pertama di Belgrade pada 1 hingga 6 September
1961, persidangan kedua di Cairo pada 5 hingga 10 Oktober 1964, persidangan
ketiga di Lukasa pada 8 hingga 10 September 1970, persidangan keempat di
Algiers 5 hingga 9 Septembar 1973, persidanga kelima di Colombo pada 16 hingga
19 Ogos 1976, persidangan keenam di Havana pada 3 hingga 9 September 1979,
persidangan ketujuh di New Delhi pada 7 hingga 12 Mac 1983, persidangan kelapan
di Harare pada 1 hingga 6 September 1986, persidngan kesembilan di Belgrade
pada 4 hingga 7 September 1989, persidangan kesepuluh di Jakarta pada 1 hingga
7 September 1992, persidangan kesebelas di Cartagena de Indias pada 18 hingga
20 Oktober 1995, persidangan kedua belas di Durban pada 29 Ogos hingga 3
September 1998, persidangan terakhir di Kuala Lumpur pada 20 hingga 25 Februari
2004.
5.1.5 PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU (PBB)
Malaysia menyertai PBB pada 17
September 1957 selepas mencapai kemerdekaan. Prinsip PBB ialah Menjamin
keamanan dan keselematan dunia. Memupuk hubungan harmoni antara Negara anggota.
Menyelesaikan krisis antarabangsa dan melindungi hak asasi manusia. Memupuk perkembangan dalam bidang
kemasyarakatan dan memperbaiki taraf hidup masyarakat dunia.
Dasar PBB adalah
negara anggota wajib mematuhi Piagam PBB. Menetapkan persamaan taraf dan
kedaulatan Negara anggota. Menyelesaikan
pertelingkahan antarabangsa dengan adil dan saksama sejajar dengan piagam PBB.
Negara anggota dilarang menggunakan kekerasan terhadap Negara lain. Tidak campur tangan dalam hal ehwal sesebuah
Negara kecuali ia mengancam keamanan dan keselamatan umum
Struktur PBB:
Bil.
|
Organisasi dalam PBB
|
Peranan
|
1.
|
Perhimpunan Agung
|
Badan terpenting kerana berperanan melantik 5
badan lain.
|
2.
|
Majlis Keselamatan
|
Berperanan dalam hal ehwal keamanan dan
keselamatan dunia.
|
3.
|
Majlis Ekonomi & Sosial
|
Berperanan menyelaras dan melaksanakan aktiviti
PBB dalam bidang ekonomi, sosial, kemanusiaan dan kebudayaan.
|
4.
|
Mahkamah Keadilan Antarabangsa
|
Berperanan memberi nasihat atas cadangan
Perhimpunan Agung atau Majlis Keselamatan dan mengendalikan kes antarabangsa
yang diajukan.
|
5.
|
Majlis Amanah
|
Berperanan menyelia dan memantau wilayah yang
diamanahkan di bawah pentadbiran PBB.
|
6.
|
Sekretariat
|
Sekretariat PBB diketuai oleh Setiausaha Agung
yang merupakan pentadbir tertinggi.
|
Sebab
- sebab kemasukan Malaysia Ke PBB adalah untuk melicinkan percantuman Sabah dan
Sarawak ke dalam Malaysia. Menikmati bantuan tertentu . Selain itu, isu-isu yang melibatkan Malaysia dan PBB
adalah merupakan konfrontasi Indonesia terhadap Malaysia diselesaikan. Tuntutan
Filipina ke atas Wilayah Sabah dibawa ke mahkamah Pengadilan Antarabangsa. Kemasukan
Sabah dan Sarawak ke Malaysia. Pertikaian Pulau baru Putih dibawa ke Mahkamah
Pengadilan Antarabangsa. Isu dan kegagalan PBB adalah kuasa Veto. Masalah kewangan.
Kelemahan Pasukan Tentera Pengaman PBB. Tiada kesepakatan negara anggota
merupakan kegagalan yang amat besar.
Menangani isu dan kelemahan PBB untuk
menambah bilangan anggota tetap Majlis Keselamatan dan menghapuskan atau
menjadikan penggunaan kuasa veto secara berjuri agar berlaku pendemokrasian
PBB. Menerima German dan Jepun sebagai ahli baru. Menyusun semula struktur PBB.
Mengurangkan kos pengoperasian
Kesimpulannya, kemasukan Malaysia ke
PBB telah mendatangkan banyak faedah. Contohnya, WHO telah banyak membantu
penyelidikan dan peningkatan taraf hidup rakyat, FAO membantu pengeluaran
makanan manakala UNESCO telah memajukan sistem pendidikan negara.
5.2
Konsep Pembangunan Dan Alam Sekitar
5.2.1 Menjelaskan Konsep Pencemaran Dan
Pemuliharaan Alam Sekitar
Alam sekitar yang berkualiti
menyumbang kepada usaha meningkatkan produktiviti dan pertumbuhan ekonomi
jangka pendek dan jangka panjang. Beberapa mekanisme institusi dan program
dilaksanakan untuk mengatasi pencemaran alam sekitar dan memulihara sumber asli
melalui berbagai program Bangsa-Bangsa Bersatu (UNCED). Malaysia tidak
ketinggalan memainkan peranan yang penting dalam pembangunan dan pemuliharaan
alam sekitar.
Malaysia mengambil berat tentang
pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar bagi memastikan pembangunan yang
mantap,mekanisme ekonomi yang positif dilaksanakan. Strategi ini disokong oleh
undang-undang yang dikuatkuasakan dengan tegas dan adil. Langkah-langkah ini
menggalakkan sektor swasta menerima pakai dan membangunkan teknologi bercirikan
kecemerlangan kualiti alam sekitar.Tegasnya pembangunan dan diteruskan tanpa
mencemar kualiti alam sekitar.
Kelemahan-kelemahan seperti garis
panduan dan pendekatan pemuliharaan alam sekitar yang kurang jelas ditangani
bagi mengelakkan pencemaran dan kemerosotan kualiti alam sekitar seperti
hakisan tanah,pencemaran air dan udara.
Pemeliharaan Dan
Pemuliharaan Kualiti Alam Sekitar
Pencemaran dan kemrosotan kualiti
alam sekitar akan menyebabakan kesan yang negative bukan sahaja terhadap
kesihatan mausia tetapi juga kemajuan ekonomi Negara. Kepentingan kualiti alam
sekitar terhadap manusia terbukti melalui penyelidikan dan kajian dalam dan
luar Negara. Dalam beberapa penyelidikan di abad ni pengkaji mendapati bahawa
jika manusia tidak menjaga dan memulihara alam sekitar bagi mengelakkan kesan-kesan
negatif, kualiti kehidupan manusia akan merosot akibat perbuatan manusia
sendiri amnya, Ini kerana walaupun kemajuan fizikal dipertingkatkan namun
akibat kelalaian, kerakusan dan sifat suka membelakangkan undang-undang,
manusia akan hilang sedikit demi sedikit nikmat alam yang indah dan udara yang
bersih. Umumnya, jika keadaaa demikian berterusan, makhluk di bumi ini akan
terus mengalami kesan-kesan buruk, seperti pencemaran alam sekitar.
5.3
KONSEP PEMBANGUNAN INSAN
Kerajaan sangat komited dalam
pembangunan modal insan. Pembangunan modal insan ialah tindakan atau program
yang dilaksanakan oleh sesebuah organisasi untuk membangunkan seseorang supaya
berketerampilan dari aspek pengetahuan, kemahiran & pembentukan sikap dalam
melaksanakan tugas. Dalam konteks negara Malaysia, pembangunan modal insan
adalah usaha yag dilakukan oleh pihak kerajaan bagi melahirkan rakyat yang
berpendidikan, berkemahiran dan seterusnya berkebolehan membantu. Antara
kepentingan pembangunan modal insan adalah menjana pendapatan negara,
pembangunan negara pada masa akan datang, penentu kejayaan dasar dasar kerajaan
seperti Wawasan 2020, membantu kerajaan dalam membangunkan negara.
Pendidikan memainkan peranan penting dalam
membangunkan modal insan yang mempunyai jati diri yang kukuh, berketerampilan,
berkeperibadian mulia, berpengetahuan luas dan berkemahiran tinggi untuk
mengisi keperluan negara maju pada abad ke-21. Modal insan yang ingin
dihasilkan oleh mantan perdana menteri YAB Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi
ialah seseorang yang mampu berfikir secara kritis dan kreatif, berkemahiran
menyelesaikan masalah, berkeupayaan mencipta peluang-peluang baharu, mempunyai
ketahanan serta berkebolehan untuk berhadapan dengan persekitaran yang lebih global
dan sering berubah-ubah. Kementerian Pendidikan Malaysia diberikan tugas yang
berat sebagai pemimpin untuk menghasilkan generasi muda yang berpotensi,
mempunyai pelbagai kemahiran serta dapat membentuk ciri-ciri keperibadian dan
perspektif hidup. Seterusnya, mereka berjaya dalam kehidupan dan mampu
memajukan negara di mata dunia, selari dengan hasrat dan Falsafah Pendidikan
Negara. Sistem pendidikan di Malaysia mempunyai bentuk kokurikulum yang
tersendiri dan tidak hanya memfokuskan ilmu pengetahuan dan kemahiran untuk
membolehkan seseorang insan menjana ekonomi negara semata-mata, sebaliknya
memberikan fokus kepada pembinaan sahsiah dan akhlak insan.
5.3.1
SISTEM PENDIDIKAN
Sistem pendidikan
merupakan tunjang pembangunan negara dan menyediakan wadah atau saluran ilmu
pengetahuan dan kemahiran kepada generasi kini. Sistem pendidikan di Malaysia
terus berusaha memastikan setiap kanak-kanak mendapat peluang pendidikan yang
sesuai pada masa yang tepat.
Matlamat pendidikan di Malaysia adalah bertujuan
untuk melahirkan bangsa Malaysia yang taat setia dan bersatu padu.Selain
itu,menyediakan sumber tenaga manusia untuk keperluan kemajuan
negara.Seterusnya,memberi peluang-peluang pendidikan kepada semua warganegara
Malaysia.
PERINGKAT
DAN TEMPOH PENDIDIKAN
Kementerian akan memastikan setiap
kanak-kanak mendapat peluang yang sama dalam pendidikan.Antara langkah yang
akan diambil termasuklah memastikan peringkat dan tempoh pendidikan selari
dengan amalan sistem pendidikan selari dengan amalan sistem berprestasi
tinggi.Seterusnya,pemberian bantuan yang lebih bersasaran dan berasaskan
keperluan serta bantuan lain kepada pelajar dan sekolah.
Sistem pendidikan kebangsaan
terbahagi kepada lima peringkat iaitu prasekolah,rendah,menengah serta lepas
menengah.Pendidikan prasekolah adalah memberikan tempoh yang mencukupi kepada
kanak-kanak untuk mengembangkan potensi intelek,rohani,emosi dan jasmani
sebagai persediaan ke sekolah rendah.Antara “Program Asuhan dan Didikan
Kanak-kanak” berumur antara empat hingga lima tahun.Selain itu,pusat jagaan
harian untuk kanak-kanak yang kurang daripada empat tahun.
Seterusnya,matlamat
pendidikan rendah adalah untuk menyediakan asas yang kukuh dalam kemahiran
membaca,menulis,mengira (3M) dan menaakul.Manakala pendidikan peringkat
menengah rendah dan menengah atas telah diwajibkan oleh kerajaan menjelang
tahun 2015.Tindakan ini menjadikan sistem pendidikan Malaysia selari dengan
standard tempoh pendidikan wajib antarabangsa dan usaha kerajaan untuk melahirkan
modal insan yang berkualiti pada masa akan datang.Tujuan utama pendidikan
menengah ialah melahirkan pelajar yang mempunyai kemahiran berfikiran tinggi
serta menguasai sekurang-kurangnya dua bahasa utama iaitu Bahasa Melayu dan
Bahasa Inggeris.
Pendidikan lepas menengah adalah pelajar
yang tamat pendidikan sekolah menengah berpeluang untuk menyambung pelajaran
peringkat lepas menengah (tingkatan enam).Tujuan pendidikan lepas menengah
adalah untuk memperkukuhkan pengetahuan dan kemahiran mereka sebagai persediaan
mereka untuk melanjutkan peringkat ijazah pertama mereka.
Sistem persekolahan di Malaysia adalah
antara 12 hingga 13 tahun bagi pendidikan formal.Tempoh tersebut bertujuan
memberi masa yang cukup kepada murid di Malaysia untuk berkembang secara
menyeluruh intelek,rohani,emosi,jasmani dan sosial.
KURIKULUM KEBANGSAAN
Kementerian Pendidikan Malaysia telah
menggubal dan merancang kurikulum untuk dilaksanakan di semua peringkat
pendidikan.Tujuan kurikulum ini adalah untuk melahirkan pelajar yang seimbang
dari segi jasmani,rohani,mental dan emosi.
Kurikulum Kebangsaan terbahagi kepada lima
seperti yang berikut :
a)Kurikulum Asuhan dan Didikan Awal Kanak-Kanak
b)Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK)
c)Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
d)Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
e)Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM)
Antara Strategi pelaksanaan kurikulum di sekolah
ialah menyediakan dokumen standard kurikulum asuhan dan didikan awal kanak-kanak
serta kurikulum prasekolah kebangsaan.Seterusnya,menggubal Standard Kandungan
dan Standard Pembelajaran untuk setiap mata pelajaran di peringkat rendah dan
menengah.Menyediakan bahan sokongan kurikulum untuk menyokong pelaksanaan
kurikulum.Menyemak dan meminda atau membuat perubahan kurikulum berdasarkan
perubahan dasar pendidikan dan dasar utama negara.Akhir
sekali,menyediakan,menyemak dan mengemas kini kurikulum sedia ada mengikut
keperluan semasa dan masa hadapan.
KOKURIKULUM
KEBANGSAAN
Bagi melahirkan pelajar yang seimbang
dari sudut intelek,minat,bakat,jasmani dan rohani kearah pembangunan kepimpinan
murid,pembentukan nilai estetika serta jati diri,Kementerian Pendidikan telah
mewajibkan pelajar untuk mengikuti aktiviti kokurikulum.Tujuan pelaksanaan
kokurikulum bertujuan memantapkan jati diri dan pembangunan modal insan yang
cemerlang.Antara strategi pelaksanaan kokurikulum di sekolah adalah
membudayakan aktiviti kokurikulum dalam kalangan murid.Memberi wajaran kepada
penglibatan yang sesuai kepada aktiviti kokurikulum.Melibtakan murid pelbagai
kaum dalam aktiviti kokurikulum.Akhir sekali,memberi penekanan terhadap
penghayatan agama dan nilai-nilai murni dalam aktiviti kokurikulum.
LALUAN
PENDIDIKAN VOKASIONAL
Pendidikan vokasional adalah bertujuan memberi pendidikan khusus dalam
kemahiran pelajar untuk memenuhi kerjaya yang memerlukan kemahiran dan
kepakaran teknikal ynag khusus.perbezaan antara teknikal dan vokasional ialah
aliran teknikal mempersiapkan murid untuk melayakkan diri dalam pendidikan
lanjutan,manakala aliran vokasional lebih berorientasi kerjaya.Pelan
Pembangunan Pendidikan 2013-2015 di rancang dalam bidang Vokasional bagi
memenuhi keperluan industri pada masa hadapan.Di samping itu,Kerajaan
mewujudkan Pelan Transformasi Pendidikan Vokasional bagi mengukuhkan latihan
umtuk lulusan berkemahiran.Kerajaan telah memperluaskan pendidikan vokasional
bermula pada peringkat menengah rendah melalui program Pendidikan Asas
Vokasional (PAV) dan mengukuhkan laluan sedia ada pada peringkat menengah atas
melalui program Kolej Vokasional (KV).
LALUAN
PENDIDIKAN TEKNIKAL
Kerajaan memberi peluang kepada pelajar yang berminat dalam bidang
teknikal di sekolah-sekolah teknik di seluruh negara.Pendidikan teknikal memberikan
peluang kepada pelajar untuk meneruskan pengajian dan kerjaya dalam bidang
kejuruteraan dan profesional.Akhir sekali,pendidikan teknikal ini diiktiraf
sebagai sebahagian daripada laluan akedemik dan biasanya memerlukan asas
akedemik yang kukuh bagi membolehkan pelajar melanjutkan pelajaran ke peringkat
yang lebih tinggi.
LALUAN
PENDIDIKAN AGAMA
Pendidikan Islam merupakan salah satu kompenen
penting dalam sistem pendidikan kebangsaan dan menjadi mata pelajaran teras
dalam Kurikulum Kebangsaan.Kerajaan sangat komited dalam meningkatkan
pendidikan agama islam di Malaysia.Semua Sekolah Agama Kerajaan melaksanakan
kurikulum kebangsaan,manakala SAN dan SABK melaksanakan kurikulum ini dan
kurikulum kebangsaan.Manakala sekolah agama swasta boleh memilih sama ada
melaksanakan kurikulum kebangsaan atau tidak.Kebanyakan sekolah agama swasta
(sekolah agama rakyat dan sekolah agama persendirian) terletak di luar bandar
dan kekurangan sumber.
LALUAN
PENDIDIKAN SUKAN DAN SENI
Bagi melahirkan pelajar yang hebat dalam bidang sukan dan seni,Kerajaan
telah menubuhkan sekolah sukan dan sekolah seni.Sekolah sukan dan sekolah seni
amat penting bagi memupuk dan mengembangkan bakat generasi muda dan melahirkan
atlet pelapis seta penggiat seni.Sekolah jenis ini membantu perkembangan bakat
atlet dan penggiat seni di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.Selain
itu,murid di sekolah ini juga menerimapendidikan asas yang luas dengan
mengikuti kurikulum dan menduduki peperiksaan yang sama seperti pelajar
lain.Sekolah ini bertujuan membangunkan potensi muridsecara holistik dan
menyeluruh.
PENDIDIKAN
KHAS
Dalam sistem pendidikan,kanak-kanak Orang Kelainan Upaya (OKU) di beri
perhatian yang sama dengan pelajar-pelajar normal.Seterusnya,kerajaan
beriltizam untuk menangani masalah yang dihadapi dalam sistem pendidikan khas
seperti kekurangan guru dan tenaga pakar khidmat sokongan
berkelayakan,keterbatasan kurikulum dan pentaksiran,serta ketidakcukupan
kemudahan infrastruktur dan perkhidmatan sokongan.
PENDIDIKAN
UNTUK MURID PINTAR CERDAS
Golongan murid pintar dan cerdas perlu diberikan pendidikan yang khusus
bagi menggilap lagi minda dan keistimewaan mereka.Antara inisiatif yang
dilakukan oleh pihak Kerajaan adalah dengan mewujudkan program pendidikan umtuk
murid pintar cerdas seperti PERMATA pintar.
PENDIDIKAN
SWASTA
Pendidikan swasta ialah
pendidikan yang disediakan kepada murid tempatan dan anatarabangsa oleh institusi
pendidikan swasta.Institusi pendidikan swasta dibiayai sepenuhnya oleh sektor
swasta.Sektor swasta menawarkan pendidikan dari peringkat prasekolah,sekolah
rendah,sekolah menengah hingga ke peringkat prauniversiti.
KESIMPULAN
-Malaysia ialah sebuah Negara yang mengamalkan
hubungan baik deangan Negara-negara di seluruh dunia. Jalinan yang baik dengan
Negara luar menyebabkan Malaysia adalah antara Negara yang dikagumi dan
dihormati oleh Negara lain. Terdapat pelbagai pertubuhan yang dianggotai oleh
Malaysia seperti NAM,ASEAN,PBB, dan OTC. Hubungan kerajaan yang erat ini telah
memberikan banyak faedah kepada Negara dalam pelbagai bidang seperti
ekonomi,alam sekitar,keamanan sejagat,pendidikan dan sebagainya.
Comments
Post a Comment